Realistisch groen

Realistisch groen, dat is onze slogan voor 2022. Maar hier bedoelen we meer mee dan alleen onze tuinen en parken. We leggen het uit.

Er gaat heel veel goed in Sittard-Geleen. En daar waar de dingen beter kunnen gaan we die nog beter maken. We gaan eerst kijken hoe we dit Realistisch Groen kunnen doen maar altijd op een betrouwbare, duurzame en zeker betaalbare manier.

Die oplossingen zoeken we eerst op het gebied van duurzaamheid. We hebben tenslotte maar één aarde en op dat mooie bolletje moeten we zuinig zijn. Daarom investeren we in duurzame energie, zowel landelijk als lokaal, want het is zaak om ook in de toekomst over voldoende energie te kunnen beschikken. Bovendien verminderen we zo de uitstoot van CO2 wat weer het klimaat ten goede komt.

Om niet afhankelijk te zijn van een energiebron willen we een goede energiemix van zon en wind omdat dit de elementen zijn waar we het meest op kunnen vertrouwen. Daarnaast is ook kernenergie nagenoeg vrij van CO2 en andere broeikasgassen waardoor deze onmisbaar is in deze mix.

De markt voor duurzame energie is volop in ontwikkeling. Wanneer Ondernemers en onderzoekers een bijdrage willen leveren verdienen zij hiervoor alle ruimte. Van de gemeente verwachten wij dat zij het goede voorbeeld geven. Daarom verwachten wij dat inwoners en ondernemers worden ondersteund en (financieel) ontlast bij het verduurzamen van woningen en bedrijfspanden. We denken daarbij ook met name aan het leggen van zonnepanelen op de daken.

We koesteren wat is opgebouwd. Zo hebben wij hier in Sittard-Geleen een enorme diversiteit aan bedrijven met een uitstekende geografische ligging. En met een groot cultureel aanbod verspreid over de hele gemeente is Sittard-Geleen een gemeente met potentie. En over die potentie nou daar hebben wij wel wat ideeën over.

We willen bijvoorbeeld dat er snel betaalbare woningen worden gebouwd. Om dit te realiseren zal onder andere de besluitvorming moeten worden vereenvoudigd. Natuurlijk verdient iedereen goede zorg. Door alle (vrijwilligers) organisaties in kaart en met elkaar in verbinding te brengen kunnen we die zorg verbeteren. Door een maximale arbeidsparticipatie en deze te optimaliseren voor de samenwerking tussen onderwijs en bedrijven is er een betere toekomst voor onze kinderen en voor inwoners met een rugzakje.

Voor ons is Realistisch Groen een manier om te zeggen dat wij alle voorstellen en initiatieven beoordelen. Zijn deze haalbaar en vooral betaalbaar voor iedereen? We zorgen dat dit alles tot stand komt zonder gedram of haastige spoed.

Samen met ons nieuwe team van de VVD Sittard-Geleen gaan we hiermee aan de slag. We hebben een diversiteit aan mensen, standpunten, ideeën en oplossingen over hoe wij met u de toekomst zien in onze prachtige gemeente.

Sittard-Geleen blijft goed, wordt beter