2.2 Waar de stad bruist en bezoekers van buiten aantrekt

Waar de stad bruist en bezoekers van buiten aantrekt

Onze lokale ondernemers werken iedere dag hard aan een levendige en aantrekkelijke winkelstraat. Door in leegstaande gebouwen wonen, werken, detailhandel en horeca te vermengen, creëren we een bloeiende lokale economie. Een stad komt pas echt tot leven als de binnenstad bruist. Met een veilig en aantrekkelijk centrum, trekken we bezoekers aan van buiten en zorgen we voor een prettige stad, die klaar is voor de toekomst.

▶ We stimuleren winkelen in onze eigen winkelgebieden, zowel fysiek als digitaal. Aantrekkelijke, veilige en bruisende gebieden zorgen voor een levendige winkelstraat vol met lokale ondernemers. Daar kan geen grote webshop tegenop.

▶ Ondernemen werkt het beste in een veilige en aantrekkelijke omgeving. Dat is fijn voor onze inwoners en trekt bezoekers aan van buitenaf. Omdat de samenwerking van ondernemers in een winkelgebied hieraan bijdraagt, bevorderen wij bedrijfsinvesteringszones.

▶ Het nieuwe profiel van Geleen; een innovatief/duurzaam/circulair/creatief centrum in samenwerking met Chemelot en Brightlands moet binnen vier jaar op de kaart staan. Dat betekent investeren; wij denken dan aan een architectonische overkapping in het centrum voor horeca en evenementen als wel een attractieve verbinding tussen Glanerbrook en het centrum. Daarnaast is het van belang dat er voldoende studenten woningen in Geleen komen.

▶ In Sittard willen we de kiosk terugbrengen op de markt als multifunctioneel inzetbaar platform voor jong en oud. We willen de markt in Sittard verplaatsen tussen de Ligne en de markt om meer levendigheid en verbinding in de stad te krijgen.

▶ Vanuit cultuurhistorisch oogpunt vinden wij dat de voorgevel van het oude V&D gebouw in dezelfde stijl moet zijn als de daaromheen gelegen panden.

▶ Voor de dorpen geldt een woonkerngewijze aanpak. Hierbij valt te denken aan bouw van senioren en starterswoningen, investeren in moderne gemeenschapshuizen als wel het faciliteren van voorzieningen.

▶ We bestrijden leegstand door het mengen van functies voor wonen, werken, detailhandel en horeca. Ook verruimen we vestigingsmogelijkheden, door het opstellen van ruime bestemmingsplannen. Zo maken we de stad prettig en leefbaar.

▶ De strikte scheiding tussen horeca en detailhandel is niet meer van deze tijd. Wij willen dat horecabedrijven hun producten kunnen verkopen aan hun gasten en dat ook winkeliers hun klanten als gast kunnen ontvangen.

▶ Recreatie en toerisme zijn belangrijk voor onze lokale economie. Daarom willen wij dat de gemeente dit stimuleert met stads/dorpspromotie. Recreatieve ondernemers mogen uitbreiden zolang zij rekening houden met de natuur, tenzij er te weinig ruimte voor vrije recreatie overblijft.

▶ De toeristenbelasting is zo laag mogelijk. Met de inkomsten verbeteren we de kwaliteit van recreatie en toerisme.

▶ Het aantrekkelijk maken van de Schwienswei als recreatief natuurgebied zien wij als een uitgelezen kans om bezoekers van binnen en buiten de omgeving mee te laten genieten van al het moois dat onze gemeente te bieden heeft. Ideeën zoals het aanleggen van een dagstrand en subtropisch zwembad verwelkomen wij van harte. Uiteraard met behoud van groen en de leefomgeving voor de dieren en onderhoud van het gebied. Met de Schwienswei op loopafstand van het centrum en de gunstige ligging qua uitvalswegen is dit ideaal voor het terugbrengen van de aantrekkelijkheid van de gemeente. Wij zien de uitbating van de Schwienswei als de kans voor de gemeente om ook andere toeristische aantrekkelijke initiatieven naar zich toe te trekken.



Handige Links:
- Wonen, ondernemen, vrije tijd, studeren en winkelen
Visie vrijetijdseconomie Zuid Limburg 2030

Iets vergeten, graag zelf iets toevoegen of graag iets veranderd willen zien in bestaand en toekomstig beleid? Neem contact met ons op via de bekende kanalen.