2.3 Met culturele voorzieningen voor alle leeftijden

Met culturele voorzieningen voor alle leeftijden

In Sittard-Geleen zorgen we voor een rijk aanbod van culturele voorzieningen en evenementen. We zijn er trots op dat we hiermee veel bezoekers aantrekken. Daarin spelen horeca, musea, sportverenigingen, bibliotheken en buurthuizen een belangrijke rol. Door met elkaar samen te werken dragen we bij aan persoonlijke ontwikkeling en vermaak voor jong en oud. Of het nu gaat om een muziekfestival, een culinair event of de stadsschouwburg, in Sittard-Geleen is ruimte voor creatieve ideeën en initiatieven van onze inwoners. Het is niet aan de gemeente om te bepalen wat cultuur is.

Wij willen ons profileren als de evenementen gemeente van Limburg.

▶ In onze stad worden mooie evenementen georganiseerd en zijn er culturele voorzieningen voor alle leeftijden. Het cultureel erfgoed van de gemeente mag gezien worden. Cultuur verbindt, inspireert en prikkelt. Wij promoten ons erfgoed, zowel bij onze bezoekers als onze inwoners. Dat draagt bij aan onze Nederlandse identiteit. In Sittard-Geleen worden tal van festivals en evenementen georganiseerd (Oktoberfeest, PULP Festival, Foodstock, MP feesten, Groove Garden, Mamas Pride etc). Om meer evenementen mogelijk te maken, passen wij gemeentelijk beleid aan. Vergunningverlening, zeker voor de kleinere evenementen, kan eenvoudiger en daarom zijn we voorstander van een (digitaal) evenementenloket.

▶ Subsidies voor culturele voorzieningen ondersteunen een aanbod van kunst en cultuur voor alle inwoners. Als voorwaarde voor subsidie verwachten we dat aanvragers ook zelf zorgdragen voor een deel van de inkomsten en bijdragen aan een maatschappelijk doel.

▶ Wij vinden het belangrijk om ons cultureel erfgoed te koesteren.

▶ We willen niet bezuinigen op cultuur, maar zetten het geld zo effectief mogelijk in. Zo bereiken we zoveel mogelijk inwoners. Van culturele instellingen verwachten we dat ze verantwoordelijkheid afleggen over hoe zij belastinggeld besteden.

▶ De leefbaarheid in onze kernen staat onder druk. Tijden veranderen, cafés verdwijnen en het echte leven lijkt zich steeds meer online af te spelen. Om de sociale cohesie in dorpen en wijken in stand te houden, zijn verenigingen van groot belang. Harmonieën, schutterijen, sportverenigingen, carnavalsverenigingen en nog veel meer: ze zijn van onmisbare waarde. Wij koesteren het verenigingsleven en dragen dit uit.

▶ Cultuuronderwijs helpt kinderen om met nieuwe werelden in aanraking te komen. Wij willen daarom dat ieder kind in Sittard-Geleen cultuuronderwijs op de basisschool krijgt.

▶ Cultuur is van ons allemaal. Het mag nooit zo zijn dat cultuur een voorrecht van een select gezelschap wordt. Subsidieaanvragen worden hierop getoetst om de toegang tot cultuur laagdrempelig te houden.

▶ Wij zijn graag bereid om financieel bij te dragen aan cultuur. We verwachten echter wel dat culturele organisaties en verenigingen laten zien op welke wijze alternatieve inkomsten gegenereerd worden.

▶ Uiteraard staat veiligheid bij evenementen altijd voorop, maar we maken het organisatoren niet onnodig moeilijk door te zware regelgeving. We houden alle vereisten voor evenementenvergunningen kritisch tegen het licht.

Handige Links:
- Volwassenenfonds