1.1 Waar je goed en betaalbaar kunt wonen

Of je nu alleen woont in Born, samenwoont met je partner in Geleen of met kinderen een huis met tuin hebt in Sittard: de woningnood in Sittard-Geleen is hoog en het einde hiervan lijkt nog niet in zicht. Als VVD Sittard-Geleen willen wij dat er nieuwe huizen bijgebouwd gaan worden zodat iedereen betaalbaar in onze gemeente kan (blijven) wonen. We geven voorrang aan betaalbare koop- en huurwoningen.

Een huis is een thuis. De plek waar je je veilig en prettig wilt voelen. Sittard-Geleen is een prachtige gemeente en we zijn er ontzettend trots op om hier te mogen wonen, werken en leven. Het is ons thuis, dus we doen er alles aan om het leven hier zo aangenaam mogelijk te maken. Goede woonruimte, een schone leefomgeving en goede bereikbaarheid zijn daarbij van onmetelijk belang. Kwaliteit van leven is van groot belang voor de VVD.

Daarom is het belangrijk dat iedereen een passende woning kan vinden. Wij willen dat onze inwoners op ieder moment in hun leven het juiste huis kunnen vinden. Een huis dat je kunt aanpassen aan de levensfase waarin je je bevindt. Maar de realiteit is anders. Op dit moment is de woningnood in onze gemeente hoog. Als VVD Sittard-Geleen willen wij dat er voldoende nieuwe huizen bijgebouwd gaan worden zodat iedereen betaalbaar in onze gemeente kan blijven wonen. Wij staan bovendien voor grote opgaves als verduurzaming, vergroening en energietransitie. Als VVD pakken we deze uitdaging aan met een ondernemende blik en zorgen we dat er toekomstbestendig wordt gebouwd. We zien deze opgaves als een kans om te innoveren en de economie aan te jagen.

▶ Het bouwen van betaalbare huur- en koopwoningen voor starters en jonge gezinnen wordt onze prioriteit. Wij willen dat er nieuwe huizen bijgebouwd gaan worden zodat iedereen betaalbaar in onze gemeente kan (blijven) wonen. Het bouwtempo moet omhoog.

▶ Door te bouwen pakken we doorstroming aan bij zowel sociale huur, vrije huur als bij koopwoningen. Zo krijgen we voor elkaar dat ouderen die kleiner willen wonen, niet langer onnodig een eengezinswoning bezet houden en regelen we eerlijke toegang tot de huizenmarkt voor starters.

▶ De gemeente gaat aan de slag met creatieve, nieuwe woonvormen zoals Tiny houses en kangoeroewoningen. Zo helpen we starters op weg en kunnen ouderen in een vertrouwde omgeving bij hun kinderen kunnen blijven wonen.

▶ Met woningbouwcorporaties maken we afspraken over het voorkomen van scheefwonen en het stimuleren van doorstroming.

We zorgen voor tijdelijke huisvesting voor migranten met een verblijfsvergunning, maar schaffen hun voorrangspositie bij sociale huurwoningen af.

▶ Om snel meer woningen te kunnen bouwen, kiezen we voor kortere en soepelere procedures voor nieuwbouw. We bestrijden leegstand door het mengen van functies voor wonen, werken, detailhandel en horeca. Zo zorgen we voor een prettige en leefbare stad. Ook doen we alles wat mogelijk is om speculatie tegen te gaan.

▶ We willen dat alle inwoners makkelijk en snel kunnen zien welke mogelijkheden zij hebben om hun woningen te vergroten of aan te passen. Regels uit bestemmingsplannen zijn digitaal en actueel beschikbaar. We schaffen de welstandscommissie af en schrappen deze uit de plaatselijke verordening.

▶ In Sittard-Geleen is de belasting op eigen woningbezit erg hoog. Daar zijn wij het niet mee eens. Om eigen woningbezit te stimuleren verlagen wij de onroerendezaakbelasting (OZB).

▶ Initiatieven ter ontwikkeling van woonvormen voor ouderen en mensen met een beperking, die zorg op maat nodig hebben, kunnen blijven rekenen op onze steun.

▶ Voor de VVD staat centraal dat mensen warm wonen in de winter en koel in de zomer. Uiteraard op een betaalbare manier.

▶ De gemeente stimuleert initiatieven die bijdragen aan de energietransitie. We stellen eisen aan nieuwbouwprojecten, maar hebben ook vertrouwen in de innovatiekracht van onze burgers, ondernemers en woningbouwverenigingen. We werken actief mee om goede initiatieven door het bureaucratische proces te leiden. Zo versnellen we de energietransitie en versterken tegelijkertijd de lokale economie.

▶ Voor de wijken van de toekomst zet de VVD in op lokale warmtenetten (bijv. met geothermie) en alternatieven als groen gas, (hybride) warmtepompen en waterstof. Hiervoor zoekt de gemeente samenwerking met regio’s en andere gemeentes voor de benodigde infrastructuur.

▶ We zien dat nieuwe eisen op het gebied van isolatie, energietransitie, etc. woningen duurder maken. Om te voorkomen dat dit de drempel voor toetreders nog hoger maakt, gaan we op zoek naar slimme financieringsvormen.

▶ Bij het bouwen van nieuwbouw hebben we als VVD oog voor de omgeving. We bouwen zoveel mogelijk natuur- en omgevingsinclusief. Dit betekent dat we bomen zoveel mogelijk laten staan, kijken hoe we ecologie kunnen verbeteren. Door vanaf het begin van een project dit mee te nemen zijn de kosten hiervan laag.

Handige links:
- Bestemmingsplannen