1.2 Waar we de wijk groen en leefbaar houden

Waar we de wijk groen en leefbaar houden

We wonen allemaal graag in een wijk waar we ons thuis voelen. Een wijk die groen, schoon en veilig is. Waar buren met elkaar een bijdrage leveren aan het onderhoud van de straat, maar ook het schoonhouden van de eigen tuin, balkon en straat. De gemeente stimuleert dat de wijk en buurt schoon blijven. Steeds meer hebben we oog voor verduurzaming van de omgeving en ruimte bieden aan de natuur.

▶ Natuur is belangrijk en verdient bescherming. Maar we realiseren ons dat ruimte schaars is. Daarom blijven we kritisch kijken wat haalbaar en realistisch natuurbeleid is, met een juiste balans tussen wonen, ondernemen en recreatie.

▶ We willen meer groene plekken met bomen en planten in de stad en haar wijken, hoe klein dan ook. Een stenen omgeving is al snel opgefleurd met vergroening, een struik of plantenbak. Zo zorgen we voor een omgeving die klimaatbestendiger en koeler is.

▶ Bij het onderhoud van groen werken we zoveel mogelijk samen met inwoners. Initiatieven van bewoners en organisaties om de eigen straat of buurt te vergroenen en onderhouden worden van harte aangemoedigd.

▶ Inwoners moeten afval zo goedkoop mogelijk kwijt kunnen. Daarbij streven we zoveel naar hergebruik en recycling. We zetten ons in voor een systeem waar afval achteraf wordt gescheiden. Dat zorgt voor minder containers en is bovendien goedkoper. Om overlast van meeuwen, ratten en ander ongedierte te voorkomen zijn we voorstander van ondergrondse afvalcontainers.

▶ Honden- en paardenpoep, zwerfvuil, vuilnis rondom afvalcontainers, graffiti en andere overlast worden aangepakt en vernielingen snel hersteld. De kosten hiervan worden zoveel mogelijk verhaald op de veroorzaker.

▶ De gemeente zoekt de samenwerking op met waterschappen om wateroverlast te helpen verminderen en maatregelen te nemen om gevolgen van hitte en droogte op te vangen. Zowel bij bouwplannen, als weg- en natuuronderhoud wordt rekening gehouden met bodem en waterbeheer: beter vasthouden van water, tegengaan van verspilling en stimuleren van het hergebruik van water.

▶ Niet alleen voor mensen, maar ook voor dieren dient Sittard-Geleen een prettige stad te zijn. We spannen ons er daarom voor in om het leefklimaat van dieren zo goed mogelijk te maken. Dat betekent groen en ruimte voor dieren, veilige uitlaatplekken en het wegnemen van hindernissen voor de dierenambulance wegnemen.

▶ In Sittard-Geleen zijn momenteel drie milieuparken. Wij vinden het belangrijk dat deze gehandhaafd blijven voor alle drie de kernen. Daar horen een goede bereikbaarheid en ruime openingstijden bij: de gemeente past zich aan de behoeften van de inwoners aan.

▶ Wij zetten vol in op ‘realistische’ duurzaamheid. Wij vinden dat Sittard-Geleen de transitie naar een circulaire economie moet stimuleren, waarbij de herbruikbaarheid van producten en grondstoffen gemaximaliseerd en de waarde vernietiging geminimaliseerd wordt.

▶ We stimuleren het gebruik van groene energie uit wind en zon en geven bewoners de mogelijkheid om in projecten te participeren. Daarbij ontzien we de omgeving. Dus als stelregel: wind- molens op zee en zonnepanelen op daken (zie voor extra advies bij 1.4).

▶ De gemeente stimuleert de vergroening van tuinen en de openbare ruimte. En dus zet de VVD in op flink bijplanten van bomen en opslag van overtollig regenwater, bijvoorbeeld in wadi’s en half verharding. Zo vermindert de overlast van zware regenval.

▶ De zomers worden warmer. We brengen hittestresszones en problemen door verdroging in beeld. We overleggen samen met inwoners hoe we daarmee omgaan en zien hier kansen: zoals parkeerplaatsen overdekt met zonnepanelen.

▶ Wanneer een straat open gaat ontstaan er meekoppelkansen. Dat wil zeggen dat er gelijk wordt er gekeken of riool moet worden vervangen, of er kabels bij moeten worden gelegd, of er minder verharding kan worden gerealiseerd en of we hittestress tegen kunnen gaan.

▶ De rioolheffing mag niet duurder zijn dan nodig en koppelen we aan het waterverbruik

Handige links:
- De Tuinman van Sittard-Geleen
- Conceptversie natuur- en landschapsvisie Schwienswei

Iets vergeten, graag zelf iets toevoegen of graag iets veranderd willen zien in bestaand en toekomstig beleid? Neem contact met ons op via de bekende kanalen.