1.4 Vol slimme en duurzame oplossingen

Vol slimme en duurzame oplossingen

We hebben maar één aarde en daar zijn we ons van bewust. We zien het zelfs als een verplichting om deze schoon door te geven aan onze kinderen en kleinkinderen. Om deze ambitie te verwezenlijken verminderen we het aantal regels, creëren we ruimte om te experimenteren en vereenvoudigen we bestaande procedures.

Sittard-Geleen moet verduurzamen. Huizen gaan van het gas af, zonneparken en windmolens verschijnen in ons landschap. Dat zijn flinke veranderingen, die om verstandige ‘realistische’ keuzes en draagvlak vragen. Duurzaamheid biedt kansen voor economische groei en een fijne en leefbare stad. Maar wel op een betaalbare manier voor gewone gezinnen en ondernemers. Door dit op een slimme manier aan te pakken, kunnen we ons leven zoveel mogelijk blijven leiden zoals we zelf willen en blijft onze stad prettig om te wonen.

▶ De energietransitie en verduurzaming bieden grote kansen voor het stimuleren van innovatie en werkgelegenheid. De gemeente voert actief beleid om deze nieuwe sectoren te steunen. Wanneer het effectief bijdraagt aan de lokale economie en het milieu, kopen we onze producten en diensten duurzaam en circulair in.

▶ Wij ondersteunen het streven naar een energieneutraal Sittard-Geleen in 2050. Door energie te besparen en meer duurzame energie op te wekken kunnen we dit bereiken. Daarbij stimuleren we milieubewust ondernemen, met een grote rol voor de lokale opwekking van duurzame energie.

▶ We maken per wijk een plan voor de verduurzaming van woningen en bouwprojecten. Samen met bewoners en gebouweigenaren kijken we naar de beste oplossing. De totale woonlasten mogen hierbij niet stijgen.

▶ Voordat een wijk overgaat op een andere energievoorziening dan gas, zorgen we ervoor dat inwoners een betaalbaar alternatief aangeboden krijgen. Denk bijvoorbeeld aan slimme energienetwerken, waarbij huishoudens overtollige duurzame energie onderling kunnen delen. Het gasnetwerk behouden we voor de toekomst, wanneer waterstof of groen gas toegankelijk zijn.

▶ We maken het zo gemakkelijk mogelijk om zonnecellen en laadpalen aan te vragen, door procedures simpeler te maken. Zo stimuleren we duurzame energie.

▶ Wij werken actief mee aan de infrastructuur voor elektrische auto’s. Elektrische auto’s zijn een goede en zuinige manier om van A naar B te komen. Er moeten voldoende oplaadpunten in de gemeente zijn. Het gebied rondom het Fortuna stadion leent zich perfect voor de realisatie van een laadstation voor elektrische auto’s.

▶ Daar waar windmolens geplaatst worden willen we dit op grotere afstand van bedrijven en woningen, verder dan wettelijk is toegestaan. Dit om woningen en bedrijven zoveel mogelijk te ontlasten en inwoners enthousiast te krijgen over duurzame energie.

▶ De VVD ondersteunt alle initiatieven die streven naar een emissieloze (CO2) neutrale gemeente in 2050, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord van Parijs en het Nederlandse Klimaatakkoord 2019. Dus ook initiatieven voor kernenergie. We maken voor Sittard-Geleen haalbare plannen met realistische tussendoelen.

▶ ‘De vervuiler betaalt’ is het uitgangspunt voor liberaal klimaat- en milieubeleid, ook lokaal.

▶ De VVD neemt er verantwoordelijkheid voor dat de verduurzaming gelijkelijk verdeeld wordt en dat alle gemeenten en regio’s bijdragen, uiteraard in nauw overleg met de burgers.

▶ De VVD zet zich in voor snelle procedures voor voortvarende uitvoering van projecten, zoals bijvoorbeeld voor de noodzakelijke verzwaring van elektriciteitsnetten.

▶ Uiteraard is de reductie van CO2 leidend. Isoleren van woningen met lage energielabels is de meest kosteneffectieve manier om dat te realiseren. Daar zet de VVD dus zeker op in!

▶ Voor wijken waar nog geen definitieve keuze is gemaakt voor een warmtenet of een all-electric oplossing, behouden we uiteraard het gasnetwerk, omdat waterstof of groen gas in de toekomst een goede optie kan zijn.

▶ Aanvragen van zonnepanelen, laadpalen, subsidies moet zonder rompslomp. Met simpele lokale procedures, en waar nodig ook simpele provinciale en landelijke procedures.

▶ Sittard-Geleen daagt het ondernemerschap en de creativiteit in de markt uit door duurzaam/circulair in te kopen.

▶ Om het draagvlak voor de energietransitie te vergroten zal actief ingezet worden om burgers te laten participeren in windparken, zonneweides en warmtesystemen.

▶ Uiteraard wil de VVD de klimaatdoelen halen. Maar de VVD heeft ook oog voor de schaarse ruimte, die ook nodig is voor wonen, natuur, landbouw en recreëren. De VVD spant zich daarom in om duurzame energieopwek zo goed mogelijk in het landschap in te passen en zoveel mogelijk op plekken te organiseren waar de ruimtelijke impact beperkter is. Zoals langs snelwegen en op industrieterreinen. Zonneparken worden ingepast in het landschap, bijvoorbeeld verdiept langs snel- of spoorwegen en op daken. De gedragscodes wind op land en zon op land, beide opgesteld met diverse natuurorganisaties, bieden hiervoor een goede basis.

▶ De VVD wil slim gebruik maken van buitenlandse energieopwek, zoals stroom uit Noorse waterkrachtcentrales en waterstof uit de Sahara. Goed voor verminderen van de druk op onze schaarse ruimte; goed voor vergroten van het draagvlak voor toch benodigde projecten.

Handige Links:
- Dubbel Duurzaam