1.3 Waar vervoer van A naar B vlot gaat

Waar vervoer van A naar B vlot gaat

We verplaatsen ons allemaal voortdurend. We gaan naar het werk, bij vrienden en familie op bezoek of wandelen een rondje in onze buurt om de hond uit te laten. Hoe we ons ook verplaatsen: het is fijn om zonder al te veel gedoe van A naar B te komen. Dat de doorstroming goed is, je niet ergens in de file staat om de stad uit te komen en je te laat bent bij je afspraak. En het is bovenal belangrijk dat verkeerssituaties veilig zijn voor voetganger, fiets en auto.

Zorgen voor een goede bereikbaarheid is één van de kerntaken van de gemeente, zowel voor mensen die gebruik maken van het openbaar vervoer als met eigen vervoer. Dat omvat niet alleen de vervoermiddelen die we nu al kennen uit ons straatbeeld, maar met name nieuwe mobiliteitsmogelijkheden die voorspelbaar en toekomstbestendig zijn in de toekomst.

Wij willen fors meer investeren in de bereikbaarheid van Sittard-Geleen en willen de parkeertarieven zo laag mogelijk houden.

▶ Verkeersveiligheid heeft onze prioriteit. We richten onze straten en wijken, in het bijzonder in de buurt van scholen en sportclubs, veilig in. Dat doen we in samenwerking met politiediensten, ouders en buurtbewoners.

▶ In veel plekken in de stad is het lastig om dichtbij huis te parkeren. Door te kijken naar een juiste balans tussen woongenot en groen, kijken wij hoe we voldoende parkeergelegenheid kunnen realiseren. Een auto is tenslotte vaak geen keuze, maar hoognodig om op werk te komen of te kunnen mantelzorgen. Bij nieuwbouw streven we naar parkeren op eigen terrein.

▶ Of het nu met een ‘gewone’ fiets, een elektrische fiets of een ander nieuw vervoersmiddel is: onze inwoners kunnen zich prettig en veilig door Sittard-Geleen bewegen. Deze ontwikkelingen vragen om fietspaden en wegen die worden ingericht op de toekomst, waarbij veiligheid en doorstroming centraal staan. Bij ov-knooppunten plaatsen we voldoende stallingen.

▶ De opbrengsten van parkeervergunningen en parkeerkosten worden gebruikt voor een goede bereikbaarheid van de stad. Niet om andere kostenposten te dekken.

We helpen winkeliers door duidelijke afspraken te maken over parkeerbeleid. Denk bijvoorbeeld aan laden en lossen,

▶ Van de gemeente mag verwacht worden dat de wegen goed onderhouden worden. Verkeersveiligheid neemt daarbij een grote rol in. Wij willen meer geld vrijmaken voor infrastructuur en investeren nadrukkelijk in asfalt aangekleed met groen.

▶ De elektrische fiets is in opmars. Wederom een ontwikkeling waar de gemeente geen invloed op heeft, maar deze toename in het aantal van snelle fietsen vraagt wel om ander soort fietspaden.

▶ Wij willen zo min mogelijk stilstaan met de auto en zoveel mogelijk doorrijden. Waar mogelijk worden stoplichten zo afgesteld dat de doorstroming van het verkeer optimaal is. Wij zetten ons in voor Smart mobility om de doorstroming van al het verkeer zo optimaal mogelijk te krijgen.

▶ Er dienen voldoende (betaalbare) parkeerplaatsen voor fietsen en auto’s te zijn in de centra van Sittard en Geleen. Daar blijft de gemeente zorg voor dragen. Daarnaast willen we ook zorgen voor veilige en toegankelijke parkeerplaatsen voor vrachtwagens, samen met derde partijen.

▶ De VVD wil het wagenpark snel elektrificeren. O.a. minder geluidsoverlast en minder fijnstof. Daartoe zetten we stevig in op uitrol van laadpalen, wat ook past bij het FitFor55 pakket van de EU. Bijkomend voordeel is dat het wagenpark zo ook een opslagbuffer voor elektriciteit wordt.

▶ De VVD vindt het erg belangrijk dat er snel een stevige infrastructuur (fysiek en digitaal) komt, die kan inspelen op de vraag naar mobiliteit. Fysiek: laadinfrastructuur en/of waterstofpunten. Digitaal: slimme ondersteuning voor verbinden van diverse vervoersmodaliteiten.

▶ De VVD wil voldoende parkeergelegenheid realiseren. Een auto is immers voor velen gewoon nodig en betekent vrijheid. Voor voldoende parkeergelegenheid zoeken we ook een juiste balans tussen woongenot en groen.

▶ De opbrengsten van parkeren (vergunningen, parkeerkosten) gebruikt de gemeente voor een goede bereikbaarheid. Niet voor andere uitgaven. Een deel van de opbrengsten wordt geïnvesteerd om duurzame transportmogelijkheden/openbaar vervoer in de gemeente te bevorderen.

▶ We zien als VVD ook dat voor jongere generaties de auto minder belangrijk is, waardoor meer investeren in andere vormen van mobiliteit belangrijker wordt. Deze alternatieven zijn laagdrempelig en emissie loos/milieuvriendelijk. Ook draagt het bij aan een betere leefbaarheid in woonomgevingen.

▶ In de corona tijd hebben we geleerd dat meer thuis werken en verschillende aanvangstijden (bijvoorbeeld in het hoger onderwijs) de filedruk en de drukte in het OV enorm vermindert. We willen deze nieuwe slimme manier van werken stimuleren.

▶ Verkeersveiligheid heeft onze prioriteit. Daarom wil de VVD wijken anders inrichten dan voorheen, door de auto minder centraal te stellen. Dat bevordert ook de milieudoelstellingen.

▶ Bij aanbestedingen voor alle vormen van OV dagen we de markt altijd uit om met nieuwere, slimmere en goedkopere alternatieven te komen; vanzelfsprekend dragen deze (nieuwe) aan- bestedingen ook bij aan de klimaatdoelstellingen.

▶ De VVD steekt bij het behandelen van mobiliteitsvraagstukken ambitieus in, en wil experimenteren met en investeren in duurzame vervoersmiddelen binnen de gemeente. Wij staan als VVD voor innovatie en stimulering van duurzame mobiliteitsoplossingen.

Handige Links:
- Laadpalen